
Når en af dine kære går bort
Bobehandling ved dødsfald
Vigtige oplysninger i en svær tid
Ved et dødsfald er der mange praktiske forhold, som skal håndteres,
herunder økonomiske spørgsmål og arveforhold.
Her på siden kan du læse mere om, hvad der sker i sparekassen
og hvordan du skal forholde dig.
1. Vi modtager automatisk besked
Vi bliver automatisk informeret fra CPR-registret, når kunder bosiddende i Danmark afgår ved døden. Som pårørende er du også velkommen til at informere os om dødsfaldet.
2. Ingen må få adgang til boet før det er behandlet i skifteretten
Når en person afgår ved døden, skal afdødes ejendele forblive urørte, indtil boet er behandlet i skifteretten. Det er derfor ikke tilladt at sælge bilen, hæve penge på konti eller foretage lignende før en skifteretsattest er udstedt.
Når vi får besked om dødsfaldet, sender vi derfor en opgørelse til skifteretten over afdødes ind- og udlån, kreditter samt værdipapirer i sparekassen.
Samtidig spærrer vi afdødes:
- adgang til netbank og mobilbank herunder eventuelle fuldmagtshavers adgang
- alle konti inkl. fælleskonti
- værdipapirdepoter
- kort – det gælder også kort til fælleskonti
- betalingsaftaler på afdødes konti og eventuelle fælleskonti
Alle fuldmagter til afdødes engagement bortfalder også, herunder fuldmagter til eventuelle fælles konti.
4. Skifteretsattest, legitimation og eventuel fuldmagt
Efter mødet med skifteretten udstedes en skifteretsattest, som angiver, hvem boets arvinger er. Hvis der er flere arvinger, kan I vælge at udpege en fuldmagtshaver, som kan gøre håndteringen af boets midler mere enkel, da I undgår, at alle arvinger skal underskrive ved dispositioner i boet.
Skifteretten fastsætter, hvordan et bo kan eller skal skiftes ud fra reglerne i dødsboskifteloven.
Når skifteretten udsteder en skifteretsattest, får arvingerne flere opgaver. Som arving kan du selv klare dem, eller få hjælp fra en advokat.
Vi modtager ikke automatisk en kopi af skifteretsattesten, derfor beder vi venligst om, at I fremsender den til os. Udover skifteretsattest og eventuelle fuldmagter skal vi modtage legitimation i form af et gyldigt pas eller kørekort samt sundhedskort fra alle arvinger til boet.
Hvis der er udstedt fuldmagt, skal vi modtage legitimation på fuldmagtshaveren/bobestyrer.
Hvis du er kunde i sparekassen og allerede er tilstrækkeligt legitimeret, skal du ikke gøre mere.
Når vi modtager skifteretsattesten, legitimation og eventuelle fuldmagter fra arvingerne, registrerer vi, hvem der har lov til at disponere i boet.
Behandlingen af boet kan begynde, når vi har modtaget gyldig legitimation.
5. Boet behandles og fordeles
Vi anbefaler, at alle kreditorer, boskat og boafgift betales inden boet behandles og fordeles.
Hvordan får jeg adgang til afdødes netbank?
Hvis der kun er én person, der administrerer boet, er det ofte muligt at få adgang til boets engagement via netbank. Her kan du betale regninger, overføre penge og sælge værdipapirer.
Udbetaling af pensionsordninger og forsikringer
Pensionsopsparing udbetales normalt til nærmeste pårørende uden om boet.
Forsikringer udbetales som hovedregel til den begunstigede. Hvis vi har pant i forsikringen, og afdøde har lån i sparekassen, modregner vi lånet og udbetaler et eventuelt overskydende beløb.
Skal vi hjælpe med fordelingen?
For at fordele boets midler bedes du venligst fremsende oplysninger om fordelingen, herunder registreringsnummer og kontonummer på arvingerne. Hvis der findes værdipapirer i boet, bedes du oplyse, om disse skal sælges eller overtages af arvingerne. Ved overtagelse bedes du oplyse CD-ident og VP-depotnummer.
Hvis værdipapirerne skal fordeles mellem flere arvinger, bedes du oplyse fordelingen i hele antal aktier. Du kan sende den til bobehandling@sjspar.dk.