
Tilgængelighed
Generel information om tilgængelighed i Sydjysk Sparekasses digitale løsninger
Her kan du læse om tilgængelighed i Sydjysk Sparekasses digitale løsninger. Det er vigtigt for os, at vores løsninger er tilgængelige for alle vores kunder.
Vi arbejder løbende på at forbedre tilgængeligheden og sikre, at vores løsninger er tilgængelige for alle uanset enhed, individuelle behov eller situation.
For at sikre høj tilgængelighed har vi både internt og med hjælp fra eksterne eksperter og leverandører gennemgået tilgængeligheden i de digitale løsninger, for at sikre at de lever op til niveau AA i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2.
Hvis du oplever problemer med at til gå oplysninger, er du velkommen til at kontakte os – se hvordan nedenfor.
Tilgængelighedserklæring
1. Introduktion
Vi i Sydjysk Sparekasse forpligter os til at sikre, at vores digitale tjenester er tilgængelige for alle – herunder personer med handicap. Vi arbejder løbende på at forbedre brugervenligheden og tilgængeligheden af vores platforme i overensstemmelse med EU's direktiv om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (EU Accessibility Act) og WCAG 2.2 niveau AA.
2. Hvad dækker denne erklæring?
Denne erklæring gælder for følgende digitale tjenester:
- www.sydjysksparekasse.dk
- Netbank og mobilbank
- Digitale selvbetjeningsløsninger (fx onboarding/bliv kunde)
- Dokumenter og udskrifter på print.
3. Hvad har vi gjort?
Vi har implementeret en række funktioner for at forbedre tilgængeligheden på hjemmesiden:
- Tastaturnavigation til centrale funktioner
- Kompabilitet til skærmlæsere
- Mulighed for at ændre tekststørrelse
- Tydelig strukturering med overskrifter og sektioner, som gør det nemt at navigere.
4. Overholdelsesstatus
Vores løsninger er delvist i overensstemmelse med WCAG 2.2 AA og EN 301 549. Vi arbejder aktivt på at rette følgende kendte problemer:
- Manglende alternativ tekst på enkelte billeder
- Utilstrækkelig farvekontrast i visse elementer
- Tastaturnavigation ikke fuldt understøttet i ældre komponenter.
Vores løsninger indeholder delvist ikke-tilgængelige PDF-dokumenter. Dokumenter kan fx indeholde billeder uden alternativ tekst eller mange tags, hvilket betyder, at de ikke fungerer korrekt med skærmlæsere med mere. Vi arbejder på at rette disse dokumenter hurtigst muligt.
5. Forbedringer og fremtidige tiltag
Vi har i samarbejde med vores datacentral SDC igangsat følgende initiativer:
- Løbende tilgængelighedstest
- Uddannelse af udviklings- og testteams i tilgængelighed
- Implementering af tilgængelighed i design- og udviklingsprocesser (”accessibility by design”).
6. Feedback og kontakt
Hvis du oplever problemer med tilgængeligheden på vores platforme, eller har forslag til forbedringer, er du velkommen til at kontakte os:
E-mail: it-afdelingen@sjspar.dk
Telefon: 7499 7499
7. Tilsyn og klagemuligheder
Hvis du ikke er tilfreds med vores svar, kan du kontakte:
Digitaliseringsstyrelsen
Att: Tilgængelighedstilsynet
E-mail: tilsyn@digst.dk
Hjemmeside: www.digst.dk